{Content.image.alt

Näkökulma: Miksi tyhy-päivät eivät riitä?

Kolumni  21.05.2018

Hyvinvoiva työntekijä on yrityksen mainos. Hän edustaa työnantajaansa joka päivä, niin töissä kuin vapaa-ajallaan. Kuka muu olisi paras henkiö levittämään yrityksen ideologiaa, tietoa tuotteista ja palveluista, kuin se joka niitä yrityksessä päivittäin hoitaa? 


Työntekijä on todella yrityksen tärkein voimavara. Ei riitä, että yrityksellä on ammattitaitoinen työntekijä, vaan hänen täytyy myös voida kokonaisvaltaisesti hyvin ja jaksaa työssään niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.

Työhyvinvointi- sanasta tulee usein mieleen ”virkistyspäivä”, jolloin tehdään se pakollinen keilausreissu ja sen jälkeen ”rentoudutaan” vetämällä lärvit. Sinä tiedät, ja minä tiedän nämä tehneenä, että olo ei varsinaisesti ole kovin virkistynyt eikä rentoutunut viikonlopun jälkeen!  

Työhyvinvointia on myös lähdetty ulkoistamaan tyky-seteleillä, koska se on helppo tapa olettaa, että asiasta on huolehdittu. Monesti liput vanhenevat ja lentävät roskiin. Sillä rahalla, jonka työyhteisö parhaimmillaan pistää haisemaan yhden viikonlopun aikana, voitaisi käyttää myös niin, että työyhteisön todellinen hyvinvointi ja jaksaminen työssä parantuisivat!

Edes työnantaja ei voi päättää siitä, kuinka työntekijä työssään jaksaa. Jos uni on hukassa ja liikunta on jäänyt kokonaan taka-alalle tai ravinto on mitä sattuu, ei voida odottaa suuria tekoja myöskään työpaikalla. Työt on toki tehtävä, mutta jos ei työntekijän fysiikka tai henkinen jaksaminen ole jiirissä, tulee tämä käymään pidemmän päälle nimenomaan työnantajan kuluksi.

Meillä Takomolla ajatellaan niin, että hyvä työyhteisö koostuu hyvinvoivista yksilöistä. Ja näin ollen, myös yksilöiden tarpeet tulisi ottaa huomioon työhyvinvointistrategiaa luodessa. Kun yksilö voi hyvin, koko työyhteisö voi hyvin ja kun työyhteisö voi hyvin, yritys suorastaan kukoistaa!

Työhyvinvointi ajatellaan vielä liikaa yksittäisinä viikonloppuina tai yksittäisinä bilepäivinä. Voidaan myös ajatella niinkin vahingollisesti, että työhyvinvoinnin kustannukset olisivat pakollinen paha, jotka työnantajan on pakko pulittaa. Jos markkinointia ajateltaisiin yksittäisenä lehtimainoksena tai yhtenä osta!osta!- somepostauksena, jäävät tulokset saamatta. Yrityksillä ei ole varaa nykypäivänä olla markkinoimatta suunnitelmallisesti tai olla seuraamatta, minkä verran mikäkin markkinointitoimenpide tuo asiakkaita. Markkinoinninkin panostuksista voi tulla ihan samalla tavalla hukkaeriä, ellei markkinointia tehdä strategian mukaisesti. Todellinen työssäjaksaminen vaatii samanlaista strategiaa: suunnittelua, resurssointia sekä seurantaa ja valvontaa kuin mikä tahansa muukin yrityksen toiminnan osa.

Kirjoittaja: Milla Saarela, Työhyvinvoinnin asiantuntija ja valmentaja

Haluatko kuulla aiheesta lisää? Tule kuuntelemaan Takomotrainingin toimitusjohtajan Miitri Sinkon Henkilökohtainen hyvinvointivalmentaja jokaiselle työntekijälle -asiantuntijaluentoa ja tutustu Työhyvinvointi-messujen ohjelmaan!